Proud members of Strandbygda IL

Velkommen til bloggen vår!

lørdag 2. januar 2010

Sopp i drikkebelte?




Drikkebelter og annet utstyr til påfylling av væske under trening blir lett møkkete. Det er viktig å vaske det, men dette kan til tider være problematisk. I trange kroker og slanger er det vanskelig å komme til med kluten. Etter bruk skyller jeg nesten alltid Swix belte mitt for å unngå møkk som hoper seg opp. Hjelper det? Nei, det hjelper ikke en dritt! For noen uker siden tittet jeg ned i belte for å se om det kanskje trengte en Zalo vask for en gangs skyld. Og det gjorde det. Svarte flekker hadde satt seg fast overalt der nede, og Zalo hjalp ikke det grann. Var det sopp som hadde begynt å vokse rett opp fra plastikken?! Hva skulle jeg gjøre. Fatter mente jeg skulle skylle det med klorin. Et litt vel drastisk tiltak, syntes jeg, men det var vært et forsøk. Vi fylte opp med klorin og vann, og satt belte på kjøkkenbenken noen timer slik at blandinga fikk ordentlig virkning. Siden klorin i aller høyeste grad er giftig for det meste som kan krype og gå, var jeg ekstra nøye med og skylle beltet etterpå. Både med kaldt og varmt vann, med og uten Zalo. Nede i beltet lukta det nå helt jævlig! Klorin stanken sto ut av tuten. Jeg kunne ikke drikke av detta nå! Å joda, sa Fatter, som ikke skulle drikke av gifta, det gjø'kke no. Lett for han å si. På baksiden av klorinflaska står det at "ved bruk av klorin kan du være sikker på at bakterier, sopp, mugg og virus blir utryddet". Det er jo bra, i tilfelle det var sopp så der nede. Det stod også at "klorin fjerner missfarger og flekker", men det hadde den ikke klart. Hm... Jeg håper inderlig at superskyllen tok knekken på eventuelle soppangrep og den slags, problemet med dette er lukta, og smaken. Jeg måtte jo selvfølgelig begynne å bruke beltet selv om det lukta ####! På den måten fant jeg også ut at det smakte ####! Litt bekymret, innrømmer at jeg var det, men fortsatte å bruke det. Dette var en gang før jul, altså et par uker siden, og det smaker fortsatt like ille av vannet jeg drikker av beltet. Har etter hvert blitt vant med den drepende smaken, men anbefaler ingen å gjøre det samme. Zalovask burde holde. Unntaket må bli Eirik. Ryktene sier at det vokser mose på bunnen av beltet hans, hadde vurdert klorin hvis jeg var deg Myren.

5 kommentarer:

  1. Prøv med oppvaskmiddel (Sun maskinoppvask etc).. men anbefaler å skylle det godt :P

    SvarSlett
  2. Drikkebelte til Myhren trenger en god og grundig vask ja :P

    SvarSlett
  3. burde ikke bruke mye zalo ass!, det setter seg skikkelig, umulig å få bort, skylt beltet mitt 200 ganger sikkert, ennå kjenner jeg smaken :P

    SvarSlett
  4. Kjenner til dette problemet, gutter. Anbefaler Sindre sin løsning. Bruker du i tillegg opvaskmiddel med glansemiddel - uten å skylle etterpå får du også blanke og fine tenner!

    SvarSlett
  5. Jeg anbefaler også Sindre sin løsning. Helge er ikke så flink til å vaske drikkebeltet sitt, så en sjelden gang tar jeg ut plastflaska fra drikkebeltet, har i oppvaskmiddel el. knuser et oppvasktabl. som blandes med varmt vann som må stå en stund. Skyller godt og bruker en flaskekost og skurer med så blir de svarte prikkene borte. Mvh Marianne Sveen

    SvarSlett